Re: Dodatna baterija

Boro napisal/-a:@ucmanster - kot sta ti že bobo in anton napisala, je moje mnenje podobno. Pa to sem že nekje napisal. Čim manj kompliciraj, izvedi eno od preverjenih variant vezave, tukaj na forumu jih je kar nekaj. Sicer boš naredil tako kot boš sam hotel, glede na tvoje gornje poste pa samo to: še enkrat dvomim v polnjenje preko vtičnice, ker pri praznem akumulatorju v začetku teče precej toka in ne vem, koliko so gvišni kontakti na vtičnici... če boš na vtičnico filal, si pod roko za vsak slučaj pripravi kak gasilnik... ampak, spet - naredi kot veš da je prav. Pa še za tisti CTEK - 3,6 A je malo švoh - jaz sem se z enim podobnim hecal (ni bil sicer CTEK no, je bla pa elektronika 3,6A), pa je bila samo štala. Ko pa sem (bolj za test da vidim kaj rabim) uporabljal močnejša dva (eden 9A in eden 12A) pa je peljalo ko namazano.... toliko no.


masseter napisal/-a:Mene pa malce matra dodatni akumulator, pa me zanima, ali je dovolj, da ga priklopim na 120W panel (kupil bi od 80-100Ah), ali bi bilo potrebno priklapljati še na alternator?


Ne, bivalnega akuja ne rabiš na alternator priklapljat. Narediš samo neodvisno mrežo (aku in panel), v tem primeru tudi minusi ne grejo prek karoserije ampak so v tej ločen mreži. Kot da bi vse skupaj zmontiral nekje na travniku. V tem primeru ga boš polnil samo prek panela in to je to. Če ti to zadostuje je OK. Vezava na alternator je dobra zato, ker - polni med vožnjo in v primeru potrebe po hitrem in močnem polnjenju (če se čisto izprazni in rabiš hitro veliko napolnit) alternator zmore veliko toka in hitro opravi svoje delo pri popolni izpraznitvi, da je aku kolikor toliko sposoben delati naprej. Panel pač vse to počne bolj počasi. Je pa res da tudi ko avto ne dela. Moje mnenje.... če že daješ aku in panel... lej, še malo kabla, rele, kakšna spojka in imaš oboje.

masseter napisal/-a:Predvsem se zanimam zanj, ker bom po vsej verjetnosti dodal webasto, pa nisem prepričan ali bo štarter zmogel lučke, kompresorski hladilnik, webasto + kakšna filanja telefonov, laptopa...lani mi je sicer 11dni delalo bp, samo me skrbi še gretje zdej :)


Ne vem kaj misliš s tem, ko omenjaš štarter. Štarter s tem nima veze.... Če pa si se zatipkal in misliš na alternator - spet nima neke veze. Tukaj je pomemben akumulator in polnjenje le tega - o tem sem pa zgoraj napisal. Pa še okoli webasta - on porabi malo elektrike - sploh če je bencinski. Potrebuje pa webasto za zagon veliko toka. Tega ti da dober in poln akumulator. Za predstavo - jaz sem imel švoh akumulator in se webasto ni hotel zagnat. Pa sem avto vžgal, da je alternator pomagal, vklopil webasto in ko se je webasto zagnal sem avto ugasnil in je lepo delal naprej. Torej - za štart porabi malo več, potem je pa šparovček...

LP; Boro



Thx Boro,

"Štarter" sem mislil zagonski akumulator, vprašanje glede vezave bivalnega na alternator, je bolj letelo na lastno izkušnjo ali je dovolj ali ne uspe filati...ker jaz sem lani z zagonskim akumulatorjem in solarno celico lepo živel, je pa res, da sem še kakih 1000km prevozil v 11 dneh...se pravi, mogoče bi bila celo boljša ideja samo malo jači zagonski akumulator kot imam zdej, vezan na solarni panel, pa je to to...

Re: Dodatna baterija

pomoje je mislil štartni akumulator... :)

Ja, @boro, zdaj počas dojemam neke osnove avtoelektrike ... :)

No tista moja ideja, da bi pač v vtičnico na armaturki inverter iz 12V na 220V pa in v njega vštekal Ctec polnilec, je nekolk čudna in itak bi to prepočas polnilo, ampak pomoje se vtič ne bi smel preveč gret, saj mislim, da bi ta Ctec polnilnik preprečil, da bi steklo več toka kot 3,6 A (v tem primeru).. Al ne?

Drgač pa ja,če hočem, da se v eni uri kaj konkretno nafila bo treba dat en konkreten kabel, vem

A mi lahko kdo na hitro razloži bistveno razliko med delovanjem releja, diodnega polnilnika in pametnega polnilnika (iz zgornje povezave)? Kot sem prebiral na forumih imate tu večinoma releje, a tu kaj pade napetost. Bral sem primerjave diodnih razdelilnikov in tistega "pametnega", in diodni imajo baje 0,6V padca, "pametni" pa nič. In to naj bi bilo dobro za baterijo in bi imela daljšo življensko dobo.. . Kako je pa s padcem napetosti pri relejih? Pa tist pametni menda skrbi, da se akumulator pravilno polne, ne prehitro, ne preveč.....al kako je s tem? Mislim, da sem nekje bral, da prek releja je ok samo svinčene akumulatorje filat, za agm pa mora bi "pametni" polnilnik, da uravnava filanje......
"Le cesta daje potepuhu sanje,
pa naj tisočkrat mu bo grenek kruh"

Dane Zajc

Re: Dodatna baterija

masseter napisal/-a:"Štarter" sem mislil zagonski akumulator,… ...


Aha... ja beseda me je zmotila.. če bi pisalo štartni bi mi morda kliknilo, tako sem pa v mislih odtaval čisto drugam... Ni bitno,…. se razumemo....

masseter napisal/-a:…vprašanje glede vezave bivalnega na alternator, je bolj letelo na lastno izkušnjo ali je dovolj ali ne uspe filati...ker jaz sem lani z zagonskim akumulatorjem in solarno celico lepo živel, je pa res, da sem še kakih 1000km prevozil v 11 dneh... ...


Glede lastne izkušnje ali alternator uspe filat. Hmm... lahko bi se razpisal, morda se tudi bom.... no, pa se bom....

Jaz nisem po izobrazbi niti približno v kakšni elektriki, čeprav se je zadnja leta precej učim. Malo zaradi sebe, ker rabim vse skupaj pri kombiju, malo zaradi službe, tam sem bolj pri dvosmernih 220V napetostih… No in če govorimo tukaj o 12V enosmerni napetosti…. Jaz sem bolj vizualni tip. Težko si je predstavljati volte, ampere, vate in amperure… Zato pri vsem tem uporabljam bolj vizualno verzijo in vse pretvarjam na način, ki sem ga nekoč zasledil na spletu. Sicer je to zelo poenostavljeno, ampak za predstavo, kako približno to deluje, je v redu. Pa dajmo pravljico napisat… Aha, pa elektičarje prosim, da se ne zgražajo….

Na vrtu, ki ga je treba redno zalivati imaš 200 litrski sod. Sod je na betonskih blokih in je od tal dvignjen za en meter. V hribu poleg vrta je en izvirček vode, od koder si potegnil cevko, da se voda počasi nateka v sod. Na spodnji strani soda imaš pipico in na pipici cev s katero potem zalivaš tisto solato. Sod je na robu vrta – na tisti strani kjer je solata. Na drugi strani vrta, od soda malo bolj oddaljeno, imaš zelje. Tudi tega je potrebno zaliti. Ko si ti v službi, se voda počasi nateka v sod in se le ta polni. In zdaj, ko prideš iz službe, odpreš pipico in lepo zaliješ solato – za to ni potrebno odpreti pipice do konca, ker je curek dovolj močan, da zaliješ to endivijo. Ko pa želiš zaliti zelje, pipico odpreš na ful in pod istim pritiskom teče več vode v zalivalnik s katerim potem zalivaš zelje.

Še enkrat preberi zgodbico, potem pa gremo na elektriko. Ni težko ugotoviti, da je ta tvoj sod akumulator. Cevka iz izvira je polnilec, cev za zalivanje je porabnik (lučka, hladilnik ipd…).

NAPETOST:
Ker za to vodo ni nekih dodatnih črpalk je v ceveh ves čas nek, dajmo rečt bolj ali manj enakomeren pritisk, ki ni ne vem kako visok. Ves ta pritisk je napetost. Merimo jo v voltih in v avtu je ta napetost 12V. Že res, da med polnjenjem in praznjenjem niha od komaj še uporabnih 10,5 do polnilnih 14 ali več. To nihanje je dejansko 30 procentno, ampak naprave v vozilu so temu prilagojene. Dajmo se držat vrednosti 12. V obeh ceveh na vrtu in v sodu je pritisk na vrednosti 12 – tako kot v avtu – vse se vrti na vrednosti 12V.

TOK:
Ker je izvirek dokaj stabilen po cevki voda ves čas teče enakomerno – pa si izmislimo da v eni uri steče v sod 4 litre vode. To, koliko vode se je steklo se imenuje tok in se meri v amperih. Če se vrnemo na elektriko, se tale akumulator (sod) polni s tokom 4A (4 ampere). Torej se bo steklo noter v eni uri 4 litre ali ampere, odvisno, v katerem delu zgodbe si. Če je sod 200 litrski je enostavno izračunati, da se bo, popolnoma prazen, polnil 50 ur. Ko ti zalivaš solato, pipico odpreš samo na četrtino in voda pod enakim pritiskom teče počasi – 4 litre na uro. V avtu si torej prižgal lučko, ki porabi malo, recimo 4 ampere. Sedaj imamo situacijo, ko voda priteka v sod in iz njega enakomerno, kar pomeni da se sod niti prazni, niti polni. Če se izvirek posuši (izklopi polnilec), se bo sod začel praznit. Počasi, s štirimi litri na uro…. Ko pa želiš vodo za zelje naliti v zalivalnik (prižgeš hladilnik v avtu) odpreš pipico na sodu do konca in sedaj teče iz soda še vedno pod istim pritiskom (napetost) ampak bolj hitro – povečal se je tok. Torej se bo sod hitreje praznil, kot se na drugi strani polni. In slej ko prej bo prazen.

KAPACITETA:
Sod je 200 litrski in vanj lahko narediš zaloge za 200 litrov vode. Pri akumulatorju se ta zaloga imenuje amper ura (Ah). Sicer gre za obrnjeno logiko pa vendar – primer s sodom: 200Ah akumulator ima zaloge za 200 ur, če porabljamo po en amper na uro. Ker so pa v sodu usedline, ga ne smeš nikoli izprazniti do konca, ampak le do polovice. Če bi ga izpraznil do konca potegne usedline in s tem naredimo več škode kot koristi. Tako je tudi pri akumulatorjih. Če ima naš navaden SVINČENI akumulator v našem primeru 200Ah, je dejansko uporabnih le nekih 30 do 40 procentov. Torej lahko iz tega soda porabimo približno 80 litrov vode, če ga praznimo bolj se prične kvariti. Zato je prednost AGM in GEL akumulatorjev na mestu, saj jih lahko praznimo na 20 do 30 procentov, kar pomeni da porabimo iz istega soda kar 150 litrov vode. Je pa res, da pa niso sposobni dajati veliko toka naenkrat, kar pač svinčeni zmorejo – recimo zagon motorja ipd… Pa tukaj še to. Pri akujih je morda razlika v tem, da bolj kot je aku poln, manj toka potrebuje in ko se napolni ne sprejme več vode. Pri sodu bi se voda polila čez…. To je tisto, ko če je aku prazen do konca je sposoben sprejeti veliko toka (recimo med obema akujema, ko rele sklene povezavo), čez čas je pa ta tok minimalen…

MOČ:
Koliko vode bomo mi natočili in v kakšnem času – tukaj govorimo o moči, v elektriki so to watti (vati). Torej – če želimo natočiti več vode moramo – ali točiti z večjim pritiskom, ali z večjim tokom. Moč se enostavno izračuna s formulo napetost x tok. Oziroma po matematični formuli z deljenjem komponent. Če je naš hladilnik moči 60 vatov to pomeni, da 60 delimo z 12 (konstantna napetost) ugotovimo, da rabimo tok 5A. Oziroma drugače, če naša lučka pri 12V jemlje tok 2A je njena moč… koliko?? Izračunaj. Ni tako zakomplicirano a? Je pa res… moč določajo porabniki in ne vir. Torej moč ni odvisna od akumulatorja ampak od hladilnika, lučke – pač jemlje iz soda kolikor rabi, če ne dobi dovolj, ne dela. So easy as that…

Če vse res poenostavimo in malo premislimo, je vsa poanta v tem, koliko vode dolivamo (polnimo aku), koliko je porabimo (porabniki) in koliko zaloge imamo (kapaciteta aku). Sedaj je možno računanje v vse smeri.

To je res poenostavljeno, ampak drugače si jaz elektrike ne znam vizualizirat…. Je pa res, da je tukaj zelo poenostavljeno. Treba je tudi kakšno izgubo upoštevat, pa stanje cevi, ali so gladke ali hrapave (kondicija kablov), pa dimenzije cevi (debelina kablov)… Ampak – na grobo je to tako.


masseter napisal/-a:……se pravi, mogoče bi bila celo boljša ideja samo malo jači zagonski akumulator kot imam zdej, vezan na solarni panel, pa je to to...


Na to vprašanje si sedaj lahko odgovoriš sam. Morda le to – tisti izvirček je solarni panel, ki ves čas nataka vodo. Kam? V bivalnega, zagonskega… lej, tvoja stvar. Računaj kje in kako se ti izide.. tvoj solarni panel 80W zmore naliti v sod… deliva 80 z 12 in dobiva 6,5 litra (amperov). Če ne boš na drugi strani na dolgi rok sodov praznil hitreje se bo izšlo…. Če pa jih boš, lahko malo pipico zapreš (izklop porabnikov) in tačas se voda nateče noter….

Če pa imaš na aku vezan še alternator je pa enako, kot če bi poleg soda na vrtu dal 1000 cisterno polno vode, ki pod enakim pritiskom lahko nataka, ne vem, 20 ali 30 litrov vode na uro. Ja, na hitro napolni sod. In ponoči, ko ni sonca hladilnik ali vebasto porabi kar nekaj vode, ti nisi nič natočil in zjutraj je dilema – ali ugasnit hladilnik, da panel počasi dofila do večera, seveda je pir tacajt topel in…. Seveda so tu še vedno tretji viri za dolivanje vode, polnilci akumulatorjev (če si na elektriki recimo v kampu), ki tudi, tisti boljši, kar lepo natakajo ves čas… Če se prav spomnim imaš ti Masterja in laično ugibam, da zmore alternator vsaj 90 A in če jih 30 porabi avto zase… jap, veliko lahko pomaga pri polnjenju soda na hitro če je treba…. Vse je v dokaj preprosti matematiki. Vsak sam pa se mora odločit koliko bo solato zalival, ali jo bo sploh zalival in seveda, kje bo dobil vodo….

LP; Boro
Slika

https://sites.google.com/site/t3boro/
Ne, da si nečesa ne upamo zato, ker je težko, ampak je težko zato, ker si ne upamo. (Seneka)

Re: Dodatna baterija

ucmanster napisal/-a:No tista moja ideja, da bi pač v vtičnico na armaturki inverter iz 12V na 220V pa in v njega vštekal Ctec polnilec, je nekolk čudna in itak bi to prepočas polnilo, ampak pomoje se vtič ne bi smel preveč gret, saj mislim, da bi ta Ctec polnilnik preprečil, da bi steklo več toka kot 3,6 A (v tem primeru).. Al ne?


In če jaz tole gor prav berem…. Takole bi to teklo – iz alternatorja na vtičnico, tam v inverter da pretvori v 220, od tam v CTEK-a, da pretvori nazaj v 12 in s temi bi potem filal…. Lej, za razliko od nas, ki imamo stare gajbice imaš ti novejši avto in če se kaj zastopim tudi ta tvoj avto že sam prilagaja polnilni tok in napetost… še enkrat – iz alternatorja na bivalni aku prek releja, po možnosti brez vtičnice (ah, ta vtičnica)… in to bo špilalo…

Ti si še vedno pri vtičnici a?.... hehe, lej… jaz, na tvojem mestu, če že ta vtičnica mora biti – v nobenem primeru nebi dal tiste faracajg vtičnice iz avta. Če že, potem kaj bolj konkretnega… nekaj, da je med kontakti vtiča in vtičnice naležna površina, ki je čim večja in čim bolj konkretna oziroma trda… torej da se kontakti stisnejo na trdo in na čim večji površini…. Če gledaš en moj post nazaj…. Tale tvoj CTEK nataka 3,6 litra vode in nič več. Sod nič ne vleče – kolikor dobi pač dobi. In to je v tem primeru 3,6 litra vode na uro. Ne vem za CTEK-a, ampak jaz sem imel eno podobno elektroniko, ki pa je imela to zaščito, da ko je zaznala porabnika se je izklopil. Kar je pomenilo, da tudi lučke nisem mogel prižgati med polnjenjem akuja…. Popolnoma neuporabno med stanjem v kampu recimo….


ucmanster napisal/-a:Kako je pa s padcem napetosti pri relejih? Pa tist pametni menda skrbi, da se akumulator pravilno polne, ne prehitro, ne preveč.....al kako je s tem? Mislim, da sem nekje bral, da prek releja je ok samo svinčene akumulatorje filat, za agm pa mora bi "pametni" polnilnik, da uravnava filanje......


Glede relejev…. Jaz imam med zagonskim in bivalnim akujem rele, 70A in moj, čeprav ne ravno profesionalni multimeter komaj zazna razliko. Verjemi, aku je ne bo zaznal, ti pa še manj. Sicer nisem ravno prepričan, da vem, kaj želiš vprašat ampak… Rele in filanje sta dva pojma….

Rele ni čisto nič drugega, kot neke vrste stikalo. Ko je vklopljen prevaja tok, ko ne, ga pač ne. Zdaj, če mu ti daš en določen tok, bo takšen (z minimalno izgubo, ki je komaj zaznavna, v praksi pa sploh ne) tok tekel tudi na drugi strani ven. Okoli relejev lahko še kaj napiševa no…

Kar se tiče pa filanja…. AGM in GEL se polnita z večjo napetostjo kot svinec. Temu so prirejeni tudi polnilci, novejši imajo ločene programe za svinčene in gele. In to zaradi različnih napetosti polnjenja. Še boljši že sami zaznajo kaj filajo in temu prilagodijo napetost. Če si bral glede filanja prek releja – predvidevam, da je ta rele v avtu med alternatorjem in akumulatorjem in dejansko fila alternator. Rele le vzpostavi povezavo med polnilcem (v tem primeru alternator) in akumulatorjem… morda je to kdo napisal, ker za polnjenje gela ni problematično, morda je celo zaželjeno začetno polnjenje z napetostjo tam tudi do 15V, kar pa alternatorji ne zmorejo… Dober alternator stisne tam kaj čez 14V, kar je pa za svinec dovolj…. Gel pa le rabi malo več, da se zbudi, razgiba in sprejme kar mu je kasneje dano….

LP; Boro
Slika

https://sites.google.com/site/t3boro/
Ne, da si nečesa ne upamo zato, ker je težko, ampak je težko zato, ker si ne upamo. (Seneka)

Re: Dodatna baterija

Boro napisal/-a:
masseter napisal/-a:"Štarter" sem mislil zagonski akumulator,… ...


Aha... ja beseda me je zmotila.. če bi pisalo štartni bi mi morda kliknilo, tako sem pa v mislih odtaval čisto drugam... Ni bitno,…. se razumemo....

masseter napisal/-a:…vprašanje glede vezave bivalnega na alternator, je bolj letelo na lastno izkušnjo ali je dovolj ali ne uspe filati...ker jaz sem lani z zagonskim akumulatorjem in solarno celico lepo živel, je pa res, da sem še kakih 1000km prevozil v 11 dneh... ...


Glede lastne izkušnje ali alternator uspe filat. Hmm... lahko bi se razpisal, morda se tudi bom.... no, pa se bom....

Jaz nisem po izobrazbi niti približno v kakšni elektriki, čeprav se je zadnja leta precej učim. Malo zaradi sebe, ker rabim vse skupaj pri kombiju, malo zaradi službe, tam sem bolj pri dvosmernih 220V napetostih… No in če govorimo tukaj o 12V enosmerni napetosti…. Jaz sem bolj vizualni tip. Težko si je predstavljati volte, ampere, vate in amperure… Zato pri vsem tem uporabljam bolj vizualno verzijo in vse pretvarjam na način, ki sem ga nekoč zasledil na spletu. Sicer je to zelo poenostavljeno, ampak za predstavo, kako približno to deluje, je v redu. Pa dajmo pravljico napisat… Aha, pa elektičarje prosim, da se ne zgražajo….

Na vrtu, ki ga je treba redno zalivati imaš 200 litrski sod. Sod je na betonskih blokih in je od tal dvignjen za en meter. V hribu poleg vrta je en izvirček vode, od koder si potegnil cevko, da se voda počasi nateka v sod. Na spodnji strani soda imaš pipico in na pipici cev s katero potem zalivaš tisto solato. Sod je na robu vrta – na tisti strani kjer je solata. Na drugi strani vrta, od soda malo bolj oddaljeno, imaš zelje. Tudi tega je potrebno zaliti. Ko si ti v službi, se voda počasi nateka v sod in se le ta polni. In zdaj, ko prideš iz službe, odpreš pipico in lepo zaliješ solato – za to ni potrebno odpreti pipice do konca, ker je curek dovolj močan, da zaliješ to endivijo. Ko pa želiš zaliti zelje, pipico odpreš na ful in pod istim pritiskom teče več vode v zalivalnik s katerim potem zalivaš zelje.

Še enkrat preberi zgodbico, potem pa gremo na elektriko. Ni težko ugotoviti, da je ta tvoj sod akumulator. Cevka iz izvira je polnilec, cev za zalivanje je porabnik (lučka, hladilnik ipd…).

NAPETOST:
Ker za to vodo ni nekih dodatnih črpalk je v ceveh ves čas nek, dajmo rečt bolj ali manj enakomeren pritisk, ki ni ne vem kako visok. Ves ta pritisk je napetost. Merimo jo v voltih in v avtu je ta napetost 12V. Že res, da med polnjenjem in praznjenjem niha od komaj še uporabnih 10,5 do polnilnih 14 ali več. To nihanje je dejansko 30 procentno, ampak naprave v vozilu so temu prilagojene. Dajmo se držat vrednosti 12. V obeh ceveh na vrtu in v sodu je pritisk na vrednosti 12 – tako kot v avtu – vse se vrti na vrednosti 12V.

TOK:
Ker je izvirek dokaj stabilen po cevki voda ves čas teče enakomerno – pa si izmislimo da v eni uri steče v sod 4 litre vode. To, koliko vode se je steklo se imenuje tok in se meri v amperih. Če se vrnemo na elektriko, se tale akumulator (sod) polni s tokom 4A (4 ampere). Torej se bo steklo noter v eni uri 4 litre ali ampere, odvisno, v katerem delu zgodbe si. Če je sod 200 litrski je enostavno izračunati, da se bo, popolnoma prazen, polnil 50 ur. Ko ti zalivaš solato, pipico odpreš samo na četrtino in voda pod enakim pritiskom teče počasi – 4 litre na uro. V avtu si torej prižgal lučko, ki porabi malo, recimo 4 ampere. Sedaj imamo situacijo, ko voda priteka v sod in iz njega enakomerno, kar pomeni da se sod niti prazni, niti polni. Če se izvirek posuši (izklopi polnilec), se bo sod začel praznit. Počasi, s štirimi litri na uro…. Ko pa želiš vodo za zelje naliti v zalivalnik (prižgeš hladilnik v avtu) odpreš pipico na sodu do konca in sedaj teče iz soda še vedno pod istim pritiskom (napetost) ampak bolj hitro – povečal se je tok. Torej se bo sod hitreje praznil, kot se na drugi strani polni. In slej ko prej bo prazen.

KAPACITETA:
Sod je 200 litrski in vanj lahko narediš zaloge za 200 litrov vode. Pri akumulatorju se ta zaloga imenuje amper ura (Ah). Sicer gre za obrnjeno logiko pa vendar – primer s sodom: 200Ah akumulator ima zaloge za 200 ur, če porabljamo po en amper na uro. Ker so pa v sodu usedline, ga ne smeš nikoli izprazniti do konca, ampak le do polovice. Če bi ga izpraznil do konca potegne usedline in s tem naredimo več škode kot koristi. Tako je tudi pri akumulatorjih. Če ima naš navaden SVINČENI akumulator v našem primeru 200Ah, je dejansko uporabnih le nekih 30 do 40 procentov. Torej lahko iz tega soda porabimo približno 80 litrov vode, če ga praznimo bolj se prične kvariti. Zato je prednost AGM in GEL akumulatorjev na mestu, saj jih lahko praznimo na 20 do 30 procentov, kar pomeni da porabimo iz istega soda kar 150 litrov vode. Je pa res, da pa niso sposobni dajati veliko toka naenkrat, kar pač svinčeni zmorejo – recimo zagon motorja ipd… Pa tukaj še to. Pri akujih je morda razlika v tem, da bolj kot je aku poln, manj toka potrebuje in ko se napolni ne sprejme več vode. Pri sodu bi se voda polila čez…. To je tisto, ko če je aku prazen do konca je sposoben sprejeti veliko toka (recimo med obema akujema, ko rele sklene povezavo), čez čas je pa ta tok minimalen…

MOČ:
Koliko vode bomo mi natočili in v kakšnem času – tukaj govorimo o moči, v elektriki so to watti (vati). Torej – če želimo natočiti več vode moramo – ali točiti z večjim pritiskom, ali z večjim tokom. Moč se enostavno izračuna s formulo napetost x tok. Oziroma po matematični formuli z deljenjem komponent. Če je naš hladilnik moči 60 vatov to pomeni, da 60 delimo z 12 (konstantna napetost) ugotovimo, da rabimo tok 5A. Oziroma drugače, če naša lučka pri 12V jemlje tok 2A je njena moč… koliko?? Izračunaj. Ni tako zakomplicirano a? Je pa res… moč določajo porabniki in ne vir. Torej moč ni odvisna od akumulatorja ampak od hladilnika, lučke – pač jemlje iz soda kolikor rabi, če ne dobi dovolj, ne dela. So easy as that…

Če vse res poenostavimo in malo premislimo, je vsa poanta v tem, koliko vode dolivamo (polnimo aku), koliko je porabimo (porabniki) in koliko zaloge imamo (kapaciteta aku). Sedaj je možno računanje v vse smeri.

To je res poenostavljeno, ampak drugače si jaz elektrike ne znam vizualizirat…. Je pa res, da je tukaj zelo poenostavljeno. Treba je tudi kakšno izgubo upoštevat, pa stanje cevi, ali so gladke ali hrapave (kondicija kablov), pa dimenzije cevi (debelina kablov)… Ampak – na grobo je to tako.


masseter napisal/-a:……se pravi, mogoče bi bila celo boljša ideja samo malo jači zagonski akumulator kot imam zdej, vezan na solarni panel, pa je to to...


Na to vprašanje si sedaj lahko odgovoriš sam. Morda le to – tisti izvirček je solarni panel, ki ves čas nataka vodo. Kam? V bivalnega, zagonskega… lej, tvoja stvar. Računaj kje in kako se ti izide.. tvoj solarni panel 80W zmore naliti v sod… deliva 80 z 12 in dobiva 6,5 litra (amperov). Če ne boš na drugi strani na dolgi rok sodov praznil hitreje se bo izšlo…. Če pa jih boš, lahko malo pipico zapreš (izklop porabnikov) in tačas se voda nateče noter….

Če pa imaš na aku vezan še alternator je pa enako, kot če bi poleg soda na vrtu dal 1000 cisterno polno vode, ki pod enakim pritiskom lahko nataka, ne vem, 20 ali 30 litrov vode na uro. Ja, na hitro napolni sod. In ponoči, ko ni sonca hladilnik ali vebasto porabi kar nekaj vode, ti nisi nič natočil in zjutraj je dilema – ali ugasnit hladilnik, da panel počasi dofila do večera, seveda je pir tacajt topel in…. Seveda so tu še vedno tretji viri za dolivanje vode, polnilci akumulatorjev (če si na elektriki recimo v kampu), ki tudi, tisti boljši, kar lepo natakajo ves čas… Če se prav spomnim imaš ti Masterja in laično ugibam, da zmore alternator vsaj 90 A in če jih 30 porabi avto zase… jap, veliko lahko pomaga pri polnjenju soda na hitro če je treba…. Vse je v dokaj preprosti matematiki. Vsak sam pa se mora odločit koliko bo solato zalival, ali jo bo sploh zalival in seveda, kje bo dobil vodo….

LP; Boro


Lepo si tole nazorno spesnil, sicer meni merske enote ne delajo težav, sem kar nekaj fizike dal skozi, še selo o štromu se eno leto na faksu učil, samo, ko pride do praktičnih primerov je pa teorija eno in praksa drugo, zato je fajn, preverit. Hja, zdej celica je 120W, fila max 7.5A na uro, če upoštevam, da hladilnik cca 1,5A porabi lučke malo, ker so res varčne ledice, tako da verjetno bi panel moral čez dan dovolj nafilati, da bi zadeva preživela čez noč skupaj z webastom. Sicer se bi pa tako ali tako vse ugasnilo, če bi napetost preveč padla.
Hvala za razlago.

LP, Rok

Re: Dodatna baterija

http://www.energija-solar.si/index.aspx?category=3&id=28

Lej, tle sem najdu, da že, če je le malo panel v senci, mu pade zmožnost polnjenja za 50%. Če so pa čist, pa za 90%.

Ne vem, jaz ponavad iščem senco za parkplac... Je pa tud res. da ti bo 120W panel tud v senci filal z močjo 12W oz tokom 1A. In če maš zadevo le za hladilnik, bi znalo bit dost. Npr moj hladilnik ma po podatkih povprečno porabo 0,21 do 0,44A. (Odvisno od temperature okolice)

@Boro

Že vem, da bom upošteval tvoj nasvet. Edino to me še matra, da mam v spominu, da sem nekje zasledil, da naj bi bila kapaciteta obeh akumulatorjev enaka. Zakaj? ( lahko mi razložiš tud na primeru zalivalnega sistema) :)
"Le cesta daje potepuhu sanje,
pa naj tisočkrat mu bo grenek kruh"

Dane Zajc

Re: Dodatna baterija

ucmanster napisal/-a:....Edino to me še matra, da mam v spominu, da sem nekje zasledil, da naj bi bila kapaciteta obeh akumulatorjev enaka. Zakaj? ( lahko mi razložiš tud na primeru zalivalnega sistema) :)


Glede tega še nisem prišel zadevi do dna. Vsaj ne tako globoko, da bi lahko to utemeljil ali razložil. Velja teorija, da naj bi bila čimbolj enaka, oziroma 10 % +-. Nisem še zasledil razlage, zakaj naj bi bilo tako in kaj naj bilo narobe, če sta različna. Enkrat sem zasledil trditev, da naj bi se močnejši napolnil le do kapacitete šibkejšega, ampak je bilo vse brez razlage oziroma pojasnila. Sem pa dobil zagotovilo človeka, ki ve kaj govori in ki mu tudi popolmona zaupam, da je to zgrešena teorija. Tako da, kar se teorije tiče ti ne morem dat zanesljive informacije. Če teoretiziramo okoli sodov z vodo - jah, ko bi bil manjši poln in bi voda tekla... verjetno bi se tudi drugi nafilal.

Pa še praksa - jaz imam zagonskega 55Ah (za bencinca več kot dovolj). Bivalnega imam 84Ah AGM, prej sem imel navadnega 62Ah, filam ju pa na alternator med vožnjo. Če se že dam na štrom, se mi pa samo bivalni fila, ne oba. Do sedaj nisem imel težav in oboje dela tako, kot je treba.

Suma sumarum: za teorijo ne morem potrdit kako je s tem, v praksi je pri meni vse vredu, četudi sta kar različna...

LP; Boro

PS: kar se panelov tiče in filanja v senci... daj se ti obrni na @T5er... on veliko fila na panele in kolikor se spmnim na Vinici letos je bilo kr fajn oblačno in sva malo merila... je kr lepo polnilo, tako da... ja, nekaj sigurno da od sebe tud v senci...
Slika

https://sites.google.com/site/t3boro/
Ne, da si nečesa ne upamo zato, ker je težko, ampak je težko zato, ker si ne upamo. (Seneka)

Re: Dodatna baterija

Ni potrebe po enakih akumulatorjih, če imaš vezano preko releja.
Citiram uporabnika, ki ve kaj govori in podobno razloži kot Boro:

"Lahko si vse skupaj predstavljaš, kot dva različno velika soda za vodo, ki sta povezana z cevjo z ventilom (Rele med akumulatorjema) na neki določeni višini. V manjši sod (motorni aku) je napeljana še ena cev (žica med alternatorjem in motornim akujem) do pipe za vodo (alternator)."

Če povzamem. V primeru, da je motorni manjši in poln, bivalni pa večji in prazen. Ob zagonu prvih nekaj minut bivalni potegne skoraj ves tok iz alternatorja in nekaj malega iz motornega akumulatorja. V nadaljevanju se polni samo z alternatorjem, dokler ni poln oz. motor dela.
Živiš samo enkrat, a če to narediš pravilno, je enkrat dovolj. (Joe E. Lewis)

Re: Dodatna baterija

http://www.amp-solar.com/smfah100

Ima kdo kakšno mnenje o takih akumulatorjih? Sicer mi je še vedno bolj všeč ideja o dodatni bateriji, samo tak akumulator na mestu zagonskega in brez bivalnega, pa mogoče v kombinaciji s solarnim panelom, bi bila tud zanimiva izbira. Seveda, če je res, kar obljubljajo. Za hladilnik gnat ne bi smel bit problem, za webasto pa bi blo pač treba met varovalo pred preizpraznjenjem... Pa še dokaj pocen se mi zdijo napram AGM akumulatorjem...
"Le cesta daje potepuhu sanje,
pa naj tisočkrat mu bo grenek kruh"

Dane Zajc

Re: Dodatna baterija

Spet boš reku, da navijam svoje...

To bi seveda moralo delovati. Ampak jaz sem ziheraš in če bi zagonskega uporabljal, bi bil vedno v strahu kaj pa če... prvo leto, ko sem šel s kombijem okoli in sem imel vse na zagonskem, pa ni bilo ne vem kaj - lučke, vc (sami mali porabiki), sem za ziher peljal en poln 45Ah aku v prtljažniku, če bi slučajno kaj... saj veš, nerodno je na kakem "črnem placu" iskat pol donatorja in kleme...

LP; Boro
Slika

https://sites.google.com/site/t3boro/
Ne, da si nečesa ne upamo zato, ker je težko, ampak je težko zato, ker si ne upamo. (Seneka)

Re: Dodatna baterija

Boro napisal/-a:Spet boš reku, da navijam svoje...

To bi seveda moralo delovati. Ampak jaz sem ziheraš in če bi zagonskega uporabljal, bi bil vedno v strahu kaj pa če... prvo leto, ko sem šel s kombijem okoli in sem imel vse na zagonskem, pa ni bilo ne vem kaj - lučke, vc (sami mali porabiki), sem za ziher peljal en poln 45Ah aku v prtljažniku, če bi slučajno kaj... saj veš, nerodno je na kakem "črnem placu" iskat pol donatorja in kleme...

LP; Boro


Jah, maš prav, sem po premisleku prišel do zaključka, da me tistih 100-200€ za eno baterijo manj živcev stane, kot pa da obtičim kje. Bo Firm naredil vezavo z relejem, da mi alternator bivalnega polni med vožnjo, poleg celice, pa smo zmagal.

Re: Dodatna baterija

Matr ste se razpisal, sam za ctek bom piskr pristavil. Ko sem priključen na 220v mi polni ctek. Polni pa 120ah gel na katerga je zvezana kuhinja, bivalne luči, radio in ojačevalec. Nima veze kaj imam gor prklopljeno zadeva polni in ne meče ven.
My van isn't leaking oil, it's just marking it's territory.

Re: Dodatna baterija

rasta napisal/-a:Matr ste se razpisal, sam za ctek bom piskr pristavil. Ko sem priključen na 220v mi polni ctek. Polni pa 120ah gel na katerga je zvezana kuhinja, bivalne luči, radio in ojačevalec. Nima veze kaj imam gor prklopljeno zadeva polni in ne meče ven.


Hm tudi jaz mislim, da so se razpisali ja vsaka čast tistemu, ki piše in tistemu, ki prebere. Sem vsak dan na forumu, ampak tako dolgih postov sploh ne berem, ampak kdor ne ve in rabi informacijo je pa dobro.
Expert za VW T3

Predsednik VW T3 Kluba Slovenija
http://www.vwT3klub.com

Komisar za starodobna vozila pri SVAMZ

Član:
Mercedes-Benz Klub Slovenija
VW Klub Dolenjske in Bele krajine
UO Svamz

Re: Dodatna baterija

Na kratko, potrebuješ rele ali ročno stikalo s katerim ločiš bivalni akumulator od motornega. To pomeni, da se pri prižganem motorju polnita oba, ko pa stojiš je motorni izoliran od porabnikov in preprečiš praznjenje.

Če si to mislil... :)
Živiš samo enkrat, a če to narediš pravilno, je enkrat dovolj. (Joe E. Lewis)

Re: Dodatna baterija

ja mislil sem to kar si zgoraj napisal, samo da ne na roke ( stikalo na roke ) ampak avtomatski preklopnik ki loči bivalnega od motornega ko avto ni prizgan

nonstop sem pod pritiskom za akumulator,vsakič ko se ga namenim zalavfat me je malo strah, kaj pa če sem ves štrom pokuril :P

zato sem se namenil letos zmontirati še en dodaten aku. ki pa mora biti obvezno ločen od motornega ( seveda se mora polniti na alternator)

vem da obstaja neka elektronika samo da ne vem kako se ji že reče

Re: Dodatna baterija

NoName napisal/-a:Tole:

http://www.mixi-caravaning.si/katalog/p ... 1010479426

vežeš med akumulatorja in vse porabnike preko dodatnih varovalk na bivalnem akuju.


Pobudo releja pa na D+ in ne komplicirat kaj in zakaj in kakšen akumulator gel, kislina itd...kupi takšnega za katerega imaš dovolj denarja.
Expert za VW T3

Predsednik VW T3 Kluba Slovenija
http://www.vwT3klub.com

Komisar za starodobna vozila pri SVAMZ

Član:
Mercedes-Benz Klub Slovenija
VW Klub Dolenjske in Bele krajine
UO Svamz

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 13 gostov

cron